NM lag i saltvannsfiske

381706-the-tarpon-is-caught-and-heading-for-the-scalesFor å delta i NM i lagfiske, må man være et lag på 2-3 personer og ha et lagnavn. Lagnavnet representerer ikke bare laget, men er viktig for poengutdelingen underveis. Det er de samme reglene som gjelder her som for individuell deltakelse i NM saltvann. Det vil si at laget kan fiske fra en bro, en båt, en brygge, på land eller på isen. Det er derimot ikke lov å fiske fra faste anlegg, som en boreplattform. Lengden på snøret eller tacklet (hvor fiskekrokene er festet) kan ikke være lengre enn tre meter.Det er kun lov å bruke fiskestang eller snelle i konkurransen, i tillegg til toppknytt og lignende fiskeutstyr. Fiskerne i hvert lag melder individuelt inn fiskene de har fått. På den måten er de både med i den individuelle saltvannkonkurransen og lagkonkurransen. Norgesmesterlaget i saltvannsfiske blir kåret på slutten av året. NM lag i saltvannsfiske er bare en av mange kategorier det konkurreres i innen sportsfiske.