Langefestivalen

Langefestivalen er en fiskefestival i Norge hvor fiskeentusiaster fra Bergens Havfiskeforeningsklubb samles for å fiske. I all hovedsak startet festivalen i Vatlestraumen i 2002, men den har siden den gang blitt flyttet til andre steder enkelte år. Dette skyldes dårlige fangstrapporter fra Vatlestraumen, og arrangementet har derfor blitt flyttet.I 2014 ble festivalen holdt på Hellesøy, og festivalens største fisk var en lange på 6,8 kg. Fjorårets vinner av langefestivalen hadde klart å fiske opp en samlet fiskevekt på hele 11,10 kg. Derimot var 2013 et bedre år for klubbmedlemmene, både fordi været var bra og festivalen ga langt bedre resultater. I 2013 ble det fisket opp en torsk på 14,4 kg, og vinneren hadde klart å fiske opp en samlet fiskevekt på hele 88,5 kg! Det blir spennende å se hvordan festivalen går i år, og om fiskerne klarer å toppe glansresultatene fra 2013.